#ContentExperience: Odlike moderne komunikacije

0
comments

13920990_1671164206543576_3952441617681665116_n

Oni koji pričaju priče vladaju svetom.“ – indijanska poslovica

Moderna interpretacija komunikacije može se naći u usponu digitalnog načina pričanja priča koji koristi prednosti jedinstvenih kvaliteta snimljenih fotografija, filma, zvuka i teksta u istraživanju načina na koji se ljudima može omogućiti da se čuje njihov glas.

Odavno je prošlo vreme „gate keeper“ epohe i danas je potrošačima znatno lakše da izraze svoje mišljenje, kao što je brendovima mnogo teže da se izbore za pažnju svojih ciljnih grupa i mogućnost da se njihova poruka čuje. Dakle, tehnologija je promenila pravila igre. Na početku digitalne ere od jednostavne naracije kroz slajdove ili video sadržaj, digitalno pripovedanje je napredovalo i danas potpuno obuhvata interaktivne i participativne projekte koji uključuju nelinearne i eksperimentalne forme pripovedanja. Štaviše, mogućnost stvaranja digitalnih priča je dostupna mnogima zahvaljujući mobilnim telefonima, računarima i adekvatnim softverima. Svako danas može da kreira, dizajnira i podeli sa svetom svoje životne događaje na jedinstven i zanimljiv način. Ali, kako danas brendovi komuniciraju sa svojom publikom, odnosno kako oni pričaju svoje priče u modernom svetu? Bez da citiram šta je globalno popularan Vaynerchuk rekao u jednom od svojih govora na tu temu, prva stvar koju marketari moraju da prihvate, ako već nisu, je da im je srušen tron „velemajstora kontrole“. Mogu nastaviti sa pokušajima manipulacije korišćenjem novih tehnologija u reklamiranju, ali potrošači nisu naivni. Umorni su od takvih pokušaja komuniciranja kompanija i brendova i ne žele ih više. Svesno ih ignorišu.

14064286_1674012216258775_6733422074452259062_nČinjenica koju mnogi brendovi previde je da im se vreme potrebno da dođu do željene ciljne publike skraćuje. Sve manje i manje ga imaju, a konkurencija je sve bučnija i brojnija. Da bi uspešno sproveli kampanju brendovi moraju osmisliti i plasirati sadržaj koji je bitan ljudima do kojih žele da dođu i to na način GDE, KADA i KAKO ti potrošači to žele, jer u suprotnom ti ljudi neće posvetiti vreme toj kampanji i uspeh iste može biti doveden u pitanje. Informacije o smislenim i važnim temama koje su bitne potrošačima su osnova komunikacije sa njima.

Ponašanje potrošača se promenilo pojavom pametnih telefona i dostupnošću interneta na svakom koraku. Koliko često tokom vožnje dok putujete konzumirate digitalni sadržaj (pod pretpostavkom da imate pristup internetu) u odnosu na to koliko gledate kroz prozor i primećujete poruke na bilbordima? Koje priče češće dolaze do potrošača, odnosno gde bi kompanija i brend koji zastupa trebala da bude? Odgovor je jednostavan, tamo gde su uprti pogledi potrošača.

13920663_1671163783210285_1642414692470559424_nTehnologija je promenila pravila igre i potrošači mogu voljno da ignorišu komunikaciju sa kompanijom. Probiti tu barijeru i uspostaviti vezu sa potrošačem za brend znači da mora da priča izvanredne priče koje će ljudi želeti da slušaju i da u tom procesu postanu medij. Mnoge kompanije privuku pažnju potrošača, ali umesto da tu pažnju razviju i pretvore u ROI, nekako sve ostane samo na privučenoj pažnji, piku koji se nakon izvesnog vremena vrati u ravnu liniju. Efikasno komuniciranje podrazumeva da kompanija komunicira i kroz komunikaciju rešava probleme ili pruža potrebne informacije o temama koje su bitne toj publici, a ne da se ta komunikacija svede na prodajnu priču, kako volim da je nazovem „katalošku komunikaciju“. Kompanije imaju dve mogućnosti, da prodaju svoju priču ili da ispričaju svoju priču. Sa aspekta komunikacije i Content Marketinga mislim da je ovo drugo dobitna kombinacija, jer primarni cilj komunikacije je stvaranje uslova i podloge da se usluga/proizvod proda, a ne prodaja sama po sebi. Priča se može prodati samo jednom i nikada više, a ispričana priča koja je omogućila stvaranje poverenja i interesovanja korisnika je nešto što omogućava nastavak. Dakle, jedini pravi način da se komunicira i da se radi Content Marketing ne podrazumeva samo taj deo o pričanju priče, već da je oni koji je pričaju žive, da su oni TA priča. Kompanija mora da pokaže da zaista živi to što zastupa, jer u suprotnom gubi i poverenje kupaca i reputaciju. Kao zanimljive primere kompanija koje su shvatile značaj sadržaja komunikacije i mogućnosti koje tehnologija u ovoj oblasti pruža, navela bih Blendtec, RedBull, a još zanimljivih primera i gledišta možete pronaći u jednom od prethodnih tekstova.

14045748_1674010329592297_8352852918147936420_nOsmisliti i ispričati priču koja će privući pažnju nije uvek jednostavno, čak i kada dobro poznajete svoju publiku. Takmičenje za vreme i pažnju potrošača gazi nas sve, a taj pritisak će u budućnosti samo nastaviti da raste. Tehnologija je uticala i utiče na promenu načina komuniciranja sa potrošačima, ali su tri stvari koje se sigurno neće promeniti, bez obzira na uslove:

kako vreme prolazi na datu temu o kojoj komunicirate sa vašom ciljnom publikom biće sve više dostupnih materijala i informacija (okean informacija iz kojeg treba izvući suštinu koja nam je u konkretnoj komunikaciji potrebna),

dan nikada neće trajati duže od 24 sata (svako od nas ima na raspolaganju 1440 minuta dnevno i ni minut više, a sve smo zatrpaniji informacijama na bilo koju od tema koje nas interesuju, tako da ćemo svesno selektovati kome i čemu poklanjamo pažnju),

svet postaje sve komplikovaniji kada govorimo o uspešnim načinima komunikacije

Zato bi kompanija trebala da teži tome da kreira sadržaj tako da postane Wikipedija u oblasti kojom se bavi, da bude učitelj i vodič svojim potrošačima i da im pruži neophodne odgovore i informacije. U kreiranju sadržaja bi trebali da budu uključeni svi raspoloživi resursi, jer u tom delu marketinga je budućnost. Kompanije moraju prestati da bacaju pare na stvari koje više ne daju rezultate kao nekada i da pronalaze nove načine efikasnog komuniciranja i stvaranja čvrstih veza sa svojim potrošačima. Priča se vremenom menja, tržište se menja, kupci se menjaju, sve evoluira, a oni koji se toj igri ne prilagode, ma koliko dobri trenutno bili, nestaće sa terena i iz tržišne utakmice.

14184537_1680948465565150_7133399483682081623_nKomunikacija i kreiranje sadržaja nisu trka na 100 metara od koje već sutra možeš da očekuješ džek pot od profita. Oni zahtevaju mnogo truda i nose sa sobom mnogo neizvesnosti i prepreka, kao i svaki maraton.

Kontekst moderne komunikacije može se sagledati kroz sledeće činjenice:

– pojava i uspon društvenih mreža i video sadržaja izmenili su brzinu protoka informacija do potrošača,

– „pejzaž komunikacije“ je preplavljen dostupnim informacijama,

– poverenje i angažovanje potrošača je u današnje vreme, uspostavljeno i razvijano adekvatnim sadržajima, od kritične važnosti u komunikaciji kompanije/brenda sa ciljnim grupama,

– kompanije i organizacije, usled promena na tržištu, postaju izdavači, emiteri, inovatori u načinu komuniciranja…

Životni ciklusi proizvoda i usluga danas su mnogo kraći nego ranije, tako da je izvorna ideja, sadržaj i priča koju možete ispričati veoma važna. Ono što deli uspeh od neuspeha su inovacija vredna priče i iznošenje priče o inovaciji. Osmišljavanje novih sjajnih priča je važeća dobitna deviza.
Na kraju je važno vratiti se na konstataciju da se tržište konstantno menja i da treba paziti, kao što je Seth Godin rekao, da vas u tržišnoj utakmici ne zadesi evolucioni paradoks poznat pod nazivom „kletva Crvene kraljice“ koji označava da ono što je vredelo juče najverovatnije neće vredeti danas (Dok je Alisa bila zauzeta igranjem šaha u Zemlji čuda, Crvena kraljica je svakim svojim potezom menjala pravila igre.)

*Svi zainteresovani za oblasti digitalnog marketinga i kreiranja sadržaja imaće priliku da početkom oktobra na konferenciji Content Experience saznaju od domaćih i svetskih stručnjaka kako da se na originalan način izdvoje iz mora sličnih tržišnih priča i budu uspešni u pomenutim oblastima.

 

Ostavite odgovor

Možete koristiti ove HTML tagove i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>