Johan Vrede (Johann Wrede) se programiranjem bavi još od dečačkih dana. Radio je na kreiranju softvera, njihovoj implementaciji, da bi kasnije prešao u sektor prodaje i razvoja poslovanja. Za SAP radi već 12 godina, a trenutno je na poziciji globalnog potpredsednika za strateški marketing za SAP Hybris. Ove godine bio je jedan od govornika na konferenciji Digital Day.
1. Mnoge kompanije upadaju u zamku uverenja da je hiper-personalno iskustvo uvek dobro, ali realnost je nešto sasvim drugo, zar ne?
Tako je, i najbolji primer za to je benzinska pumpa. Kad dođem na benzinsku pumpu ne želim hiper–personalno iskustvo. Dobro, možda želim malo. Ako stalno dolazim na istu pumpu bilo bi super da skeniranjem mojih registarskih tablica kompanija zna koje gorivo moj auto koristi i na koji način plaćam, ali mi ne treba više od toga, jer želim što brže da obavim posao. Opet, kada govoriomo o individualnom iskustvu, ono nije uvek hiper-personalno, zato je važno da znamo šta osoba želi. Nekome odgovara hiper–personalno iskustvo koje je sporije, zahteva vreme i konverzaciju, dok neko vrednuje brzinu, da završi posao što je moguće brže.
2. Uspešni marketari uvek znaju kako da ispričaju odličnu priču, ali se postavlja pitanje da li je ona uvek vredna praćenja. Kako ispričati odličnu priču? Koji su vaši saveti?
Kreiranje odlične priče počinje dobrim poznavanjem vaše publike, jer neće svaka priča rezonovati sa svakom publikom. Priča mora da bude uticajna, mora da prati odeđen tok pripovedanja, da ima određen redosled, a marketari često rade tako da bi to da preskoče i da odmah pređu na vrednosti. Bez toka priče, izgrađenih likova (brend kao takav može biti u glavnoj ulozi) i svrsishodnosti o kojoj sam na predavanju govorio, nema uspešne priče.
Najbolje priče su one koje vam omogućavaju da se povežete sa nečim što je iznad vas, iznad brenda koji vam se nudi. Umesto da pričate kako vaša kompanija kreira više vrednosti za kupce, pričajte o svojoj svrsi, o tome kako će ona poboljšati život ljudima, kako će izmeniti svet, kako će doprineti našem okruženju, kako će gradove učiniti bezbednijima… Ljudi se povezuju sa takvim pričama, jer su emotivne i lične.
3. Storytelling je deo dvosmerne komunikacijske veze između kompanije i potrošača. Kakvu ulogu u ovom procesu igraju AI i konverzacijski sistemi? Kako izbeći pojavu „brand break up“?
Kada govorimo o pojavi raskidanja kupaca sa brendom moram napomenuti prošlogodišnje istraživanje koje smo radili i koje je obuhvatilo 20.000 potrošača. Razlog broj jedan zbog kojeg kupci odlaze nije kako smo očekivali neadekvatno iskustvo, već zloupotreba ličnih podataka. To je glavni razlog zašto kupci gube poverenje u brendove i zašto ih napuštaju.
Podaci su srce veštačke inteligencije, a ona je dobra koliko su dobri podaci na koje primenjujemo određene algoritme. Do podataka treba doći, ali tako da potrošači daju pristanak i da su prikupljeni u skladu sa zakonom (tome doprinosi i aktuealna GDPR uredba). Osim poštovanja zakona bitno je i poštovanje potrošača kao individue i ako ona kaže da želi privatnost podataka i transparentnost kompanije u radu sa tim podacima, onda to moramo poštovati.
Činjenica je da se kompanije sada suočavaju sa otežanom mogućnošću prikupljanja podataka i da moraju biti transparentnije u korišćenju istih, ali ako ovde na pravi način primenite AI onda to može biti neverovatno korisno. Ako posmatrate gomilu proizvoda, usluga i reklama (dnevno smo izloženi uticaju 4000 reklama), svuda nas bombarduju informacijama i porukama. Zato preporuke i filteri pomažu da damo smisao svim tim informacijama targetiranjem onih kojima su one relevantne. To je deo gde je AI korisna. Brendovi poput Amazona i Netflixa korišćenjem AI, uz pomoć istorije vašeg pretraživanja i pretraživanja ljudi sličnih vama, preporučuju sadržaj za koji misle da bi vam bio relevantan. To je ono što stvara vrednost i zato potrošači takav tretman očekuju od svakog brenda s kojim dođu u kontakt.
4. Koje su ključne poruke predavanja „Marketing sa svrhom“ koje ste održali na Digital Day 2018?
Ključne poruke današnje prezentacije tiču se detaljnog poznavanja vašeg kupca i biznisa, pronalaženja svrhe koja kompaniju povezuje sa kupcem. Današnji ljudi, naročito Milenijalci, tragaju za brendom koji ima viši cilj, svrhu koja prevazilazi puko stvaranje vrednosti za stejkholdere ili isplaćivanje plata zaposlenima. Oni traže povezivanje sa stvarima koje su iznad njih samih i biznisa. Dakle, sve je u poznavanju vašeg kupca i dobro formulisanog cilja kroz poruku kojom sa njima komunicirate koristeći tehnologiju i tražeći način kako to da inkorporirate u vašu kampanju. Na taj način pojačavate glas vaših kupaca na društvenim mrežama i komunicirate svoju svrhu tržištu.
Ostavite odgovor