
Photo by Dominick D
Panel diskusije su i dalje najčešće korišćen format u organizaciji konferencija. Lako im je osmisliti sadržaj tj. program i realizovati ga, ali paneli retko kad mogu da ponude publici da nešto novo nauče kroz tu diskusiju. Najčešći razlozi zbog kojih paneli često promaše željeni cilj su: nedovoljno osmišljen i pripremljen koncept i tematika, umanjena vrednost sadržaja zbog opšteg stava i mišljenja o tematici, umanjena mogućnost usvajanja novih znanja, jer za razliku od predavanja koja su monolozi, paneli su dijalozi, panelisti često zaboravljaju kome služe u datoj situaciji (služe publici, a ne hranjenju svoje sujete i ega)…
Danas učesnici događaja žele da učestvuju u događaju i da se osete delom panela, jer su i oni jedna od strana učesnica dijaloga. Žele takav vid konverzacije nakon koje bi mogli sa sigurnošću da kažu da su nešto novo saznali ili da su pronašli potencijalno rešenje problema oko kojeg se diskutovalo. Nikome više ne treba neka formalna prezentacija, prodajna priča, niti moderator koji sebi dopusti takav bezobrazluk da dođe nespreman ili još gore da ignoriše publiku.
Korisna napomena za sve koji organizuju panel diskusiju je da uspeh panela u mnogome zavisi od pripremljenosti moderatora. Osoba koja se nađe u ulozi moderatora mora da se informiše o temi o kojoj će se diskutovati (koji trendovi važe, kakvi su stavovi vodećih ljudi u toj oblasti, kakvo je mišljenje javnog mnenja…), da se upozna sa delima i radovima panelista, da ostvari komunikaciju sa njima tokom pripreme događaja, da im napomene okvire diskusije kako bi se izbeglo rasplinjavanje, da usmerava tok diskusije i najbitnije, da se pripremi za javni nastup. Vaš panel je osuđen na propast ili neće imati očekivani efekat (bez obzira na to što ćete imati vrhunske stručnjake iz oblasti o kojoj se diskutuje) ako je vaš moderator nepripremljen. Zbog toga vodite računa kome ćete dodeliti ulogu moderatora.
Dalje, velika greška koja se često ponavlja je to što organizatori događaja panel ne gledaju kao mogućnost da publika nešto novo nauči. Kod nas su se paneli sveli na „tra-la-la priču“ u kojoj više nemamo ni dva suprotna mišljenja. Sveli su se na neku puku demagogiju i konstatovanje da problem o kojem se diskutuje postoji, ali nigde nema diplomatskog suprotstavljanja mišljenja, gledišta i dolaženja do korisnih zaključaka kroz diskusiju. Paneli su danas, u najvećem broju slučajeva, postali ogledalo “ja tebi vojvodo, ti meni serdare“ stava, jer zaboga ne želimo ičiju sujetu da povredimo.
Ako vam je stalo do toga da vaša panel diskusija bude ono što bi trebala biti, onda su ovo korisne smernice za vaše moderatore i učesnike panela:
– Dati publici ono što želi, pružiti konstruktivnu diskusiju i rešenja. Posetioci vašeg događaja su platili ulaznicu, znači investirali su novac, kao i svoje vreme, da budu na događaju, zato ste dužni da ih poštujete i komunicirate sa njima. Ne zaboravite da bez publike nema panel diskusije! Ne dozvolite da steknu utisak da ih uzimate zdravo za gotovo. Pomozite im da kroz panel koji organizujete dođu do novih saznanja, možda i do potencijalnog rešenja problema o kojem se diskutuje. Ne zaboravite da znanje i značenje uvek nadmašuju sadržaj.
– Pripremiti moderatora i učesnike. Istražite kakve stavove zastupaju vaši panelisti. Utvrdite šta ih u kontekstu panela čini jedinstvenim u odnosu na mnogobrojne koji bi mogli da govore o datoj temi. Uputite ih da im odgovori budu koncizni i kratki. Moderator bi trebao da pripremi od tri do pet ključnih poruka značajnih za vašu publiku kojima će zaključiti panel. Učesnici bi tokom diskusije trebali da pripreme par poruka i da svoje gledište podrže konkretnim primerima i pričama.
– Bez hvalisanja tokom panela. Izlaganje svake od strana bi trebalo da bude kratko i koncizno. Ne duže od dva minuta. Ljudi vole dobro osmišljene odgovore.
– Ne ponavljati ono što su drugi učesnici tokom panela već rekli ili poentirali. Na to se možete delimično pozvati ako imate drugačiju perspektivu ili ugao gledanja na problem.
– Neslaganje izraziti na diplomatski način. Tokom diskusije neko od učesnika će reći nešto što nije po volji ostalima u diskusiji. Vodite računa da stvari ne izmaknu kontroli i ne dozvolite nekulturan način komuniciranja. Upozorite učesnike da je neslaganje dozvoljeno uz poštovanje ličnosti i drugačijih stavova ostalih učesnika. Ne dozvolite neslaganje radi neslaganja kojem su pojedini ljudi skloni. Neslaganje treba da bude u smeru razvijanja konstruktivne diskusije i dolaženja do potencijalnih rešenja.
– Ne dozvolite (samo)promociju. Pojedini učesnici ne mogu, a da učešće na panelima ne iskoriste za samopromociju, promociju svoje kompanije, proizvoda ili usluga. Niko ne želi da sluša prodajni pič. Svrha panela nije da dozvolite da pojedini učesnici hrane svoj ego, već da se diskutuje.
– Ako tema dozvoljava uvek je dobro koristiti humor, a ne treba zaboraviti da nakon 10 minuta pažnja publike popušta. Zbog toga je važno da nađete moderatora koji će umeti da održi pažnju publike adekvatnim usmeravanjem diskusije. Na svakih 10 minuta bilo bi podesno da publika postavi pitanje. Pratite pravilo koje se koristi na TV-u gde se na svakih 10 minuta puštaju reklame, samo što vi nećete ništa reklamirati, već ćete animirati publiku da ona postavi pitanje.
*U narednom tekstu osvrnuću se na to koja su pravila moderiranja panela, kako odabrati moderatora i kako da se pripremi za panel.
Ostavite odgovor