Planiranjem i testiranjem do prevazilaženja izazova u digitalnoj industriji

0
comments

Ovogodišnja Digital Day konferencija je otvorila brojna pitanja i diskusije u oblasti digitalnog marketinga i oglašavanja. Jedna od učesnica konferencije bila je Sanja Lalević Cvetković, head of digital u agenciji Direct Media i predsednica Skupštine IAB Serbia. Osim toga Sanja je bila i članica žirija za dodelu IAB MIXX Awards. U razgovoru sa njom imala sam priliku da saznam koji su to aktuelni trendovi i izazovi, kao i šta treba uraditi kako bi se kvalitet kadra zaposlenog u ovoj industriji poboljšao.

1. Prema prošlogodišnjim rezultatima istraživanja zabeležen je rastdigitalnog oglašavanja u Srbiji. Da li takav trend možemo očekivati i u narednom periodu?

Naravno da možemo. Oglašavanje na digitalnim medijima je nešto što definitivno stremi ka tome da zauzme svoje ravnopravno mesto sa ostalim tradicionalnim kanalima na ovom tržištu. To što smo ove godine zabeležili najveću stopu rasta dosadašnjim ulaganjima nam samo govori da tek treba da stignemo do onoga što je standard na evropskom nivou. Trend rasta će se nastaviti u narednom periodu, sve dok ne dostignemo evropski, pa i svetski standard.

Za Evropom zaostajemo samo u smislu nivoa ulaganja u ovaj vid medija, ali po mogućnostima i onome što radimo ne zaostajemo. Digital je takav da sve ono što pruža može biti primenjivo u bilo kom delu sveta. Pitanje je samo koliki je nivo svesti oglašivača, odnosno svih učesnika na tržištu, koliko te nove tehnologije i nove načine komuniciranja oglašivač želi ili ima hrabrosti da primeni dok oni ne postanu ustaljena praksa.

2. Koji su trenutni aktuelni izazovi sa kojima se naše tržište suočava, kada govorimo o digitalnoj industriji?

Ovo pitanje se može posmatrati iz dva ugla. Jedan je nedostatak hrabrosti da se određene metode i tehnologije isprobaju, testiraju (malo toga se testira u odnosu na nivo koliko bi trebalo), a drugi je nedostatak investicija. Ulaganje u marketing, pa i digitalne medije ne opravdava uvek toliko visoke investicije u sama istraživanja, koja nam mogu biti podloga da uđemo u neke nove poduhvate.

Izazovi su i ograničenja, a jedno od njih nam dolazi krajem maja i zove se GDPR. Nisam sigurna da su kompanije u potpunosti shvatile važnost i neizbežnost same postavke ove pravne regulative. Osim GDPR-a, izazov predstavlja put do samih korisnika u trenutku brojnih prepreka (ad blockers, nezainteresovanost korisnika za advertajzing kao takav…), ali sve to ovaj posao i čini zanimljivim, jer svaka prepreka ima način kako da se prevaziđe, samo ga moramo pronaći.

3. Često čujemo polemiku o tome da je potražnja za kvalitetnim kadrom u digitalnoj industriji velika, ali da kvalitet stručnjaka tj. kadra nije na nivou shodno zahtevima. To nas dovodi do zaključka da je edukacija neophodna i važna, ali odakle početi?

Ono što tržište trenutno nudi i odakle treba krenuti je DIMAQ. U okviru IAB Serbia oformljen je program formalne edukacije i sertifikacije u oblasti digitalnog marketinga. Mislim da je ovo jedna prekretnica u edukaciji mladih ljudi koji tek dolaze, ali ne samo njih, već svih onih koji žele dodatno da se usavrše u ovoj oblasti. DIMAQ podrazumeva resertifikaciju na svake dve godine.

Što se nalaženja i razvoja kvalitetnog kadra tiče, mislim da je osvrt na iskustvo kandidata bitno. Naše formalno obrazovanje ne nudi ono što tržištu treba. Postoji mnogo profesija koje ako nisu komplementarne, dobro dođu u radu u digitalnom marketingu. Poznavanje novih tehnologija nije jedina stvar koja je važna da biste se uspšeno bavili digitalnim marketingom. Bez obzira da li ste psiholog, sociolog, filolog, kao što je moj slučaj, iskustvo i konstantna nadogradnja znanja je ono što će vas izdvojiti kao kvalitetan kadar.

4. Snalaženje u promenama koje je donelo digitalno doba biće presudan faktor razlike između uspešnih kompanija i onih koje će nestati. Kako u tako nesigurnom okruženju sprovoditi uspešne kampanje, znati koji je mix kanala komunikacije dobitan, zapravo na koji bismo se primarno trebali fokusirati, a da se postigne ono što je svakome od nas cilj, a to je adekvatan ROI?

Jedan savršen media mix ne postoji. U radu je najbitnije da imamo ulazne podatke koji će nam odrediti u kom pravcu treba da preusmerimo našu komunikaciju. Od presudnog je značaja znati i dobro definisati cilj, kao što je i primat poznavanje informacija o korisnicima, dubinska analiza podataka (pogotovo kad je u pitanju „customer journey“, način konzumiranja digitalnih sadržaja, način korišćenja digitalnih medija…), mogućnost testiranja koje bi nam dalo uvid u to šta u datom trenutku daje najbolje rezultate.

5. Članica ste ovogodišnjeg žirija za dodelu IAB MIXX Awards. Kakvi su Vam utisci o prijavljenim radovima?

Ove godine je bilo neznatno manje prijavljenih radova u odnosu na prošlu godinu. Ono što mene posebno raduje je to što je primetno da se digital kao način komunikacije odomaćio na našem tržištu i da se rade integrisane kampanje. Mislim da i ove godine imamo, što se ove nagrade tiče, reviju najboljih sa našeg tržišta.

6. Učestvovali ste na jednom od panela na Digital Day 2018. Možete li nam reći nešto više o tematici i vašem viđenju iste?

Tema mog panela je bila „Online media: Find the unicorn called ‚A perfect media mix‘“. Taj jednorog za kojim tragamo nije jedan, ima ih više. Suštinski zaključak panela je da svako ko se bavi digitalom mora znati koji su mu podaci neophodni, šta i kako treba testirati. Praćenje ciljne grupe i targetiranje mesta gde su korisnici treba raditi pametno tj. treba kreirati sadržaj koji je tim korisnicima relevantan i onako kako korisnici vole da konzumiraju medije (neko će medije konzumirati čitanjem tekstova, neko gledanjem videa, neko će obratiti pažnju na displej banera…).

Ostavite odgovor

Možete koristiti ove HTML tagove i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>