Prošle godine konferencijska sfera u Srbiji je postala bogatija za još jedno zanimljivo dešavanje, e-Turizam konferenciju, koja je objedinila tematiku turizma i interneta. Milan Stojković, idejni tvorac konferencije e-Turizam, za Prototip je govorio o tome šta posetioce očekuje na ovogodišnjem događaju, aktuelnostima u sferi organizacije događaja i stanju turističke Internet sfere u Srbiji.
1. Osnivač ste i autor bloga „Turizam i putovanja“. Kako ste došli na ideju da pokrene ovaj projekat i možete li nam ukratko predstaviti projekte na kojima ste radili ili radite?
Još od studentskih dana sam mnogo čitao, informisao se i učio o turizmu na internetu, uglavnom kroz inostrane izvore. Shvatio sam da bi bilo dobro da i na našem jeziku postoji stručni sajt o turizmu, pa sam tako pokrenuo blog na kojem sam pisao stručne tekstove o turizmu, ali i putopise, predstavljanja destinacija i slično. Reakcije su bile odlične i Turizam i putovanja su od 2012. godine beležila stalni rast u posećenosti i prepoznatljivosti. Krajem prošle godine TiP je prerestao u blog-magazin, pa sada ima još više autora i tekstova na nedeljnom nivou.
Moj prvi projekat je bio „Discover south-east Serbia“, zamišljen kao destinacijski portal jugoistočne Srbije. To je bio odličan projekat ali u loše vreme, bio je ispred svog vremena za ove prostore i prevelik zalogaj za mene u tom periodu (2010/11. godina). Iako je projekat dobio dosta nagrada i priznanja, u finansijskom smislu je bio neuspeh, ali i moja velika škola i iskustvo, osnova svega što sam kasnije radio.
Osnovao sam agenciju Tourism Management and Consulting – jedinu specijalizovanu domaću agenciju za pružanje usluga online marketinga (i edukacije) turističko-ugostiteljskim privrednim subjektima. Autor sam online seminara „Internet u službi turizma“ koji se realizuje u saradnji sa Obrazovno-kreativnim centrom, organizator i idejni tvorac e-Turizam konferencije, a učestvujem i u organizaciji WebDan konferencije. Učesnik sam većeg broja projekata, a pored toga radim i u školi kao profesor turističke grupe predmeta.
2. Organizator ste konferencije e-Turizam. Prošlogodišnja konferencija je, prema rekacijama posetilaca, bila veoma uspešna. Šta posetioce očekuje ove godine?
Ove godine ćemo pokušati da napravimo još bolju konferenciju. Okupili smo fantastičnu ekipu predavača i jedva čekam da ih čujem, jer znam koliko će korisna i zanimljiva njihova predavanja biti. Konferenciju će otvoriti Gianluca Laterza, regionalni direktor TripAdvisor-a, ali sam siguran da će sva predavanja biti odlična i zato mi je neprijatno da ističem neke od ostalih predavača. Zato bih istakao svoje kolege u organizaciji, Darka Gavrilovića i Petra Slavkovića, bez kojih ne bi bilo ni ove konferencije.
Pored vrhunske edukacije ove godine smo još više pažnje posvetili networkingu, tako da smo obezbedili koktel i druženje učesnika, predavača i značajnih ličnosti na svečanom otvaranju konferencije u Etnografskom muzeju u petak 8. maja (veče pre konferencije) i večernjim koktelom u Kući Đure Jakšića posle konferencije. Za sve učesnike obezbeđen je ručak u Crowne Plazi, kafe pauze, radni materijal i sertifikati, a biće i vrednih nagrada.
3. Turizam i organizacija događaja su povezani i moglo bi se reći da uslovljavaju međusobni razvoj. Kakvi su trenutni trendovi kad govorimo o popularnim turističkim destinacijama za organizovanje poslovnih dešavanja u Evropi, a kakvi su u Srbiji i regionu?
Sve se više destinacija pokušava okrenuti organizaciji događaja. Dok su gradovi logični izbori za organizaciju zbog svih uslova i celogodišnje mogućnosti organizacije, sve se veći broj dešavanja seli u neke primorske ili planinske destinacije koje organizacijom događaja žele produžiti svoju sezonu i ostvariti dodatne prihode.
Poslovni turisti su idealni gosti jer ostaju i nakon konferencija, sve češće vode svoje porodice i dobro troše. Jedan od trendova je isticanje dešavanja kao „family friendly“ da bi se privukli tzv. „bleissure“ turisti koji svoja poslovna putovanja pretvore u mini-odmor i vode porodicu sa sobom.
4. Kako internet i društvene mreže mogu doprineti razvoju turizma i organizaciji događaja?
Danas gotovo sve možete prodati preko interneta pa tako i ulaznice/kotizacije za različita dešavanja. Dovoljno je da kažem da se u promociji e-Turizam konferencije, za koju se naplaćuju kotizacije, koriste isključivo samo onlajn kanali. Prošle godine smo popunili kapacitet sale, a tako će izgleda biti i ove godine. Naravno, potrebno je da imate dobar „proizvod“ da biste kvalitetnim internet marketingom postigli takve rezultate.
5. Kakva je turistička internet sfera Srbije?
Ne previše svetla ali mnogo bolja nego pre dve godine. Moja agencija se bavi pružanjem usluga internet marketinga hotelima, agencijama i destinacijama. Međutim, potencijalni klijenti u početku nisu shvatali ogroman značaj koji internet može doneti njihovom poslovanju, da im to donosi znatno veće prihode. Drugi problem je što sam neke od klijenata morao i da odbijem jer nisam mogao sam da ispunim sve što se od agencije očekivalo, a saradnike nisam uspevao da pronađem. Da, zvuči neverovatno jer u turizmu ima mnogo nezaposlenih i veoma mali broj ljudi koji barataju internet marketingom i imaju posao. Poražavajuće je da ni mladi studenti turizma nemaju ta znanja, a svakodnevno koriste Fejsbuk i Gugl. Zato sam morao da se okrenem edukaciji i krenem sa držanjem predavanja, seminara, kreiranjem kurseva, pisanjem tekstova i priručnika i organizacijom e-Turizam konferencije.
Internet je velika razvojna šansa domaćem turizmu. Stvari idu na bolje ali i dalje veoma sporo. Ko shvati da su ove promene u poslovanju nužne, ne samo da će opstati već će i lepo zarađivati. Za one druge nisam siguran.
6. Vaš savet onima koje žele da rade u sferi turizma i organizacije događaja je…
Stalno praćenje i usavršavanje u ovoj oblasti, o kojoj se na internetu može naći izuzetno mnogo. Tu mislim na strane sajtove i stručne tekstove dokazanih eksperata iz ove oblasti a ne na teorijske knjige.
Na početku treba volontirati što više na različitim dešavanjima, biti aktivan na tom polju, a zatim pokušavati sa organizacijama nekih manjih dešavanja. To može biti i žurka u manjem mestu ili jedno malo književno veče, bitno je samo da se stiče relevantno iskustvo. Čak i učestvovanje u organizaciji svoje svadbe može biti značajno iskustvo. Sve su to dobre preporuke koje će kasnije dovesti do ponude sa dobrim radnim mestom u ovoj oblasti. Dakle, što više relevantnih praktičnih iskustava i konstantno praćenje trendova u oblasti. Mislim da je to recept za uspeh u svim delatnostima.
Ostavite odgovor