Šta dobre priče uvek demonstriraju?

6
comments
Photo by Igor Milić

Photo by Igor Milić

Završena je još jedna Spark.me konferencija tokom koje je postavljeno dosta pitanja, dato još više kreativnih odgovora i kreirana neopisiva stvaralačka energija koja će trajati i nakon povratka svakodnednim obavezama. Ovo je prva konferencija na kojoj sam prisustvovala u svojstvu blogera i moram priznati da ni kao posetilac, niti kao neko koga zanima organizacija događaja nemam posebne zamerke na organizaciju Spark.me. Zaista se vidi kako jedan dobro oformljen tim može kreirati uspešnu konferenciju. Program je bio veoma dobro osmišljen i pokriveni su svi aspekti kojima se konferencija bavi, od biznisa, preko storytellinga i priče o inovacijama, do tehnoloških tema…

Oni koji prate moja pisanja znaju da obožavam tematiku storytellinga, a Amy Guttman, novinarka Forbsa, je održala veoma korisno predavanje o elementima dobre priče i šta morate znati ako želite da novinari pišu o vašoj priči.

Da biste mogli da kreirate jednu efektivnu i viralnu priču morate znati šta dobre priče uvek demonstriraju. One su uvek deo modernih trendova, pružaju nešto inovativno publici, predstavljaju uvid u kulturu jedne zajednice, govore o problemu, ali ukazuju i na potencijalna rešenja. Prema Ejminim rečima novinari su ti koji bi trebali da tragaju za dobrim pričama, jer realno od aktuelnosti i kvaliteta njihovih priča, zavisi njihov i opstanak samih novina za koje pišu. Međutim, oni su mahom lenji da tragaju za njima. Mnogo je lakše preuzeti priču od drugih novinara i preraditi je na svoj način. Da, opravdanje za ovakvo postupanje je nedostatak vremena, a za dobru priču dobar tajming je SVE.

Photo by Igor Milić

Photo by Igor Milić

Pored dobrog tajminga, kreiranja trendova i društvenih promena nezaobilazan deo svake priče je njen pripovedač. Ako imate dobru priču i privukli ste pažnju novinara nemojte upropastiti svoju šansu time što nećete biti pripremljeni za razgovor sa njima, vi ili koncept priče o kojoj biste želeli da govorite. Nezaobilazno pitanje je šta vam je potrebno da biste bili dobar storyteller? Ejmi je tokom svog izlaganja navela priče pojedinih ljudi o čijim pričama je pisala, objasnila zašto su to dobre priče i zašto je odlučila da piše o njima.

CGU8yBVUcAEYcs_Prva priča je o Riteshu, preduzetniku iz Kenije, koji je omogućio dostupnost pizze svima koji žele da je konzumiraju, jer je u toj državi dostupnost i mogućnost konzumiranja ovog jela bio statusni simbol, jednostavno luksuz. Zašto je Riteshova priča privukla pažnju poznatoj novinarki? Zato što govori o aktuelnom dešavanju u jednom društvu, zato što je Ritesh (kao kreator priče) uvek bio dostupan za saradnju, fleksibilan kad su vreme i mesto za razgovor sa novinarom u pitanju, ažuran kad je u pitanju dostavljanje dodatnih materijala i informacija…

Ovde ne mogu, a da se ne osvrnem na situaciju koja je kod nas česta. Ljudi obično smatraju da imaju super, ekstra, odličnu priču i da kad je jedanput izlože novinaru, da on odmah treba da je objavi. Greška! Mišljenje o kvalitetu priče iz ugla novinara i njegovog sagovornika je različit. Često se u praksi susrećemo sa ovom situacijom, bez obzira da li su sagovornici obični ljudi ili profesionalni komunikatori. Nedovoljno edukovani komunikatori obično pišu saopštenja o okrečenim kancelarijama i ostalim glupostima smatrajući ih vestima i žarko želeći pažnju novinara ostaju bez ikakvih rezultata. Jedini rezultat im je to što dospeju na spam listu novinara. Možda bi trebali da razmisle o tome da ulože u svoju edukaciju slušajući predavanje koje je održala Amy i nauče šta je prava priča i šta je to što novinari traže.

CGU98klUgAAvnZKDruga priča je o Nazanin Daneshvar, preduzetnici iz Teherana, koja je prevazišla sva ograničenja sredine i pokazala da prevazilaženje neuspeha, upornost i kontinuiran produktivan rad predstavljaju jedini način da se uspe u poslu. Nazanin je deo teheranske startap scene i pokrenula je Takhfifan, platformu putem koje se nude različite usluge i proizvodi sa popustom, poput Groupona. Kao mlada žena nailazila je je na konstantna društvena ograničenja sredine, do te mere da nisu želeli da komuniciraju sa njom bez menadžera. Dovitljiva za svog „menadžera“ je postavila svog oca, koji je u određenom periodu išao zajedno sa njom na sastanke, kako bi ona dobila šansu da pregovara o biznisu koji je razvijala. Zašto je njena priča bila zanimljiva Ejmi? Zato što je Nazanin pokazala da je sistem „pokušaja i greške“ put ka uspehu, zato što je omogućila drugima da uče kroz njeno iskustvo i priču, zato što je uspešna preduzetnica u jednoj duboko tradicionalnoj sredini (Nazanin je iz Irana) u kojoj se izborila za svoja prava, zato što je bila dostupna za saradnju…

CGU_WZVU8AAim-kTreća priča je o Joe Bakeru, osnivaču Ole Smoky Moonshine, koji je kroz svoje iskustvo sa osnivanjem i razvojem vlastitog biznisa pokazao kako se biznis može razviti uprkos brojnim problemima i da pravovremeno ponuđena rešenja mogu doneti svima višestruku korist. Ejmi je odlučila da piše o njemu zbog mnogobrojnih korisnika njegovih proizvoda i usluga, zato što je Joe osoba koja rešava probleme i zato što je u potpunosti bio pripremljen za intervju.

Svet je razvojem tehnologije postao povezaniji, tako da su nam mnogobrojne informacije na raspolaganju. Ako želite da vaša priča dobije medijsku pažnju naučite šta jeste, a šta nije vest (dobra priča), pripremite se za intervju, jer novinari nemaju mnogo vremena za gubljenje. Vaša nepripremljenost će vam urušiti kredibilitet, a njima će samo pomoći da izgube interesovanje za vas. Kao što novinari provere vas, pre nego li odluče da o vama pišu, uradite domaći i proverite i vi njih. Saznajte o čemu oni pišu, za koje novine rade i na taj način ćete moći da se pripremite i krenete u adekvatnu komunikaciju sa njima. Osim toga, ulažite u svoje obrazovanje. Edukacija je preduslov uspeha, a konferencije poput Spark.me vam mogu dati odgovore za kojima tragate i pokrenuti vas da se razvijate na ličnom i profesionalnom planu.

Ejmino predavanje možete pogledati ovde.

6 komentara na post Šta dobre priče uvek demonstriraju?

Ostavite odgovor

Možete koristiti ove HTML tagove i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>