Tanja Tatomirović, komunikolog, autor knjige o fašističkoj radio propagandi i koordinator za komunikacije u kompaniji Microsoft za Srbiju i region. Svestrana osoba koju vredi upoznati, sjajna sagovornica sa kojom sam imala priliku da popričam o PR-u, balansu između poslovnog i privatnog života, Sinergiji…
1. Kada i kako ste shvatili da su komunikologija i odnosi s javnošću poziv vašeg života?
Te stvari, ljudi i zanimanja, pa i odluke „mog života“ ili bilo čijeg, opasne su odrednice, jer se tako obavezujete da budete dosledni, čak i kada vam se otvaraju nove mogućnosti koje mogu biti korisne za vaš i razvoj društva u kom živite… Ne mislim da su komunikologija i odnosi s javnošću poziv mog života. Ja se time bavim, ali bi bilo šteta ne iskoristiti druge talente i ne raditi na njima. Ne samo moje, govorim generalno.
Ja sam, u poslednjih petnaestak godina, bila ne samo „čovek od komunikacije“, nego i predavač, trener, vodila sam tim od više od deset ljudi u više zemalja, radila na međunarodnim i regionalnim projektima koji nisu nužno bili ograničeni samo na komunikaciju, već su obuhvatali i rad sa državnim organima, nevladinim organizacijama, pa čak i neke investicije, strateške projekte, a ove godine sam obavljala i posao vezan za privatizaciju jednog medija. Život je jedan, ne bismo trebali da ga vezujemo za jedno zanimanje, kao što ga ne vezujemo za jedno mesto.
2. Kako izgleda jedan radni dan osobe koja je na čelu sektora za odnose s javnošću i programe društvene odgovornosti u Microsoftu u Srbiji, Crnoj Gori, Kipru i Malti? Može li se pored toliko zahtevnog posla pronaći vreme za privatni život i dalju edukaciju, s obzirom da ste trenutno na doktorskim studijama na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu?
Radni dan počinje ranim buđenjem i brigom o kućnim ljubimcima, obaveznom kafom, čitanjem Twittera na kom uspem da „pokupim“ sve važne vesti, a zatim odgovaranjem na e-mailove koji stižu bez prekida, iz raznih delova sveta gde naša kompanija posluje. Ove četiri zemlje prilično su različite za posao nekoga ko se bavi komunikacijom, pa je dobra koordinacija agencija presudna za dobar rezultat u poslu. No, nije to samo komunikacija sa medijima. To je i mnogo internog posla – budžeta, događaja, prilagođavanja strategija lokalnim tržištima, ali i saradnja sa državnim i nevladinim organizacijama.
Istovremeno sa mojim poslom u kompaniji Microsoft, na drugoj sam godini doktorskih studija na Fakultetu dramskih umetnosti, na odseku za kulturu i medije. Bila mi je želja da doktoriram. Ispunjavam sebi želje ako mogu da ih priuštim… i bila bih neiskrena, a to nisam, ako bih rekla da moj privatni život ne trpi zbog činjenice da sam doktorand sa 42 godine života.
„Moj kalendar je vlasnik moje glave.“ – kažem često u šali, ali nije to ni daleko od istine. Zahvalna sam malobrojnim bliskim ljudima koji imaju razumevanja i podržavaju me. Zadam sebi tempo i dok se krug ne zatvori, nema stajanja. Ali, kada imate cilj, onda ne osećate umor. Možda samo padnete mrtvi na cilju, ali završite posao. 🙂
3. Odnosi s javnošću evoluiraju. Svesni smo uticaja drugih industrija i njihovog preplitanja sa industrijom odnosa s javnošću. Gde su danas odnosi s javnošću, kod nas i u svetu, u odnosu na period od pre par godina? Koji nas trendovi očekuju u digitalnim komunikacijama tokom 2016. godine?
Danas nema više samo PR-a. Danas su komunikacije integrisane sa marketingom, prodajom, društvenom odgovornošću, odnosima sa državom i zajednicom. Nemoguće je baviti se samo medijima. Isto tako je nemoguće baviti se samo tradicionalnim ili samo digitalnim medijima. Ako želite da budete dobri u poslu, morate pratiti potrebe, biti dobro informisani, biti odmereni, ali, u isto vreme, vrlo transparentni, praktični i kombinovati znanje, iskustvo i zdrav razum.
Digitalna komunikacija je nešto što je počelo kao zabava i postalo deo popularne kulture savremenog društva i deo uobičajenog načina poslovanja. Društveno umrežavanje je amplifikacija emotivnih reakcija ka ustanovi ili kompaniji koja na tim mrežama upravlja komunikacijom sa publikom. Ukoliko emocije nema – nema ni značajnog uspeha te komunikacije. Tada sve počinje i završava se na nivou klika… Kada me pitate koji se trendovi očekuju u digitalnim komunikacijama naredne godine, kao da tražite od mene da proričem sudbinu ili definišem boju koja će biti moderna na proleće. Brzina razvoja internet komunikacije je nemerljiva, a mogućnosti nesagledive. Osim toga, digitalna komunikacija nije izuzetak da o njoj pričamo kao o nečemu posebnom. Ona je odavno deo svakodnevice, te je tako treba i shvatati. Trend će biti ono što „radi“, što izaziva emociju… ma kakva ona bila.
4. Na čelu ste PR tima tokom organizacije Sinergije, jedne od najvećih IT konferencija u regionu i šire. Koji su izazovi sa kojima ste se susretali i kako ste ih rešili? Šta je pozitivna strana učešća u organizaciji ove konferencije?
Sinergija je najveća i najuticajnija godišnja konferencija posvećena informaciono-komunikacionim tehnologijama i njihovoj poslovnoj primeni u regionu jugoistočne Evrope. Ove godine održana je petnaesti put za redom, ali se ona više ne bavi samo Microsoft tehnologijama. Ova konferencija je svakako prvenstveno namenjena IT javnosti, a tokom godina je prerasla u sveobuhvatnu mrežu ljudi koji su otvoreni, iskusni, voljni da svoja znanja prošire i dele sa drugima.
Sjajna saradnja sa medijima tesno je vezana i za pozitivne reakcije učesnika, a ove godine se na dosta predavanja tražilo mesto više. Izazova nema kada je saradnja sa svim segmentima organizacije dobra, a vi znate šta radite i sa mogućim izazovima se suočavate na licu mesta.
Osim tehničkih dana, bitno je pomenuti i panel “Javno-privatno partnerstvo” (Private Public Partnership) na Biznis danu u okviru Sinergije 15. IT sektor je jedan od segmenata srpske privrede koji ima izuzetan potencijal. Nastavljanjem ulaganja u IT sektor, ali pre svega njegovim adekvatnim usmeravanjem, stvara se prostor i za napredak i drugih, povezanih, oblasti privrede u Srbiji.
Kada učestvujete, pa makar i jednim delom, u organizaciji takve konferencije, ne samo da stvarate nemerljivo iskustvo kao profesionalac, već ste i izuzetno ponosni, kao čovek koji vidi da postoje ljudi koji mogu i žele bolje, kao deo tima koji stvara.
5. Vaš savet svima koji žele da rade u oblasti odnosa s javnošću je…
Učite stalno, inovirajte, izađite iz zone poznatog. Napravite dobar tim. Koristite sve raspoložive informacije uz dozu zdravog razuma i poštenja. Budite otvoreni. Rešavajte probleme. Ne komplikujte. Dajte emociju. I, na kraju dana, ne zaboravite da niste vi zvezde, vi ste tu da stvarate zvezdano nebo.
Ostavite odgovor