“Play anywhere, anytime“ ili kako je biti PR Manager Nordeusa

0
comments

Milan Đukić

(R)evolucija gejming industrije i načina komuniciranja uslovili su neizbežne promene u opisu posla stručnjaka za odnose s javnošću koji rade u ovoj relativno mladoj industriji. Pravila i uslovi tržišne utakmice danas se menjaju brže nego ikada pre. Održati nivo u kvalitetu rada, adekvatno odgovoriti na zahteve tržišta i potrošača, odoleti napadima konkurencije, odnosno omogućiti opstanak kompanije postao je pravi izazov za sve koji rade u sektoru komunikacija kompanija koje se bave kreiranjem i razvojem video igara. Znatiželja da saznam kako izgleda raditi kao menadžer za odnose s javnošću u jednoj od naših najuspešnijih gejming kompanija dovela me je do Milana Đukića, menadžera za odnose s javnošću Nordeusa.

1. Kako biste predstavili sebe u par rečenica?

To je najteže pitanje koje možete postaviti nekome, naročito ako tu osobu interesuje mnogo toga, a da opet sve bude rečeno u tih par rečenica.

Kada bih predstavljao sebe mislim da bih na prvom mestu istakao da sam veliki fan video igara, koji tu ljubav želi da podeli i prenese na okolinu koja ga okružuje. Oduvek su me interesovale video igre i IT oblast. Nikada se nisam zaustavljao samo na sopstvenom interesovanju, već sam želeo da i ostatak sveta vidi koliko je to interesantna oblast, puna novih mogućnosti, ne samo za zabavu već i za učenje, stručno i profesionalno usavršavanje. Pre mog profesionalnog ulaska u IT sferu i PR, bavio sam se novinarstvom. Novinarstvo i pisanje su od detinjastva deo mene. U predškolskom periodu me je držala ideja da postanem pisac, da napišem roman. Kao svaki pisac imao sam pisaću mašinu na kojoj sam voleo da vežbam, bez obzira na to što tada još uvek nisam znao da čitam i pišem. Tu se moja detinja mašta nije zaustavljala. Sećam se da sam zahvaljujući prvim brojevima časopisa o kompjuterima koje sam pročitao maštao da jednog dana i ja pišem o svetu kompjutera.

Mogao bih reći da sam veoma srećna osoba, jer obavljam posao koji sadrži većinu mojih sfera interesovanja – komunikaciju, video igre i IT.

casual-connect-belgrade2. Radite na poziciji menadžera za odnose s javnošću, a odlučujete o CSR pitanjima, što nije uobičajeno na toj poziciji. Da li je kod vas u kompaniji podela zadataka malo drugačija i kako funkcioniše PR sektor Nordeusa?

Ono što često naglašavam u razgovoru je da se kod nas u kompaniji odluke donose timski, tako da konačna odluka o CSR pitanjima nije samo moja. U velikoj meri pomažu i kolege iz HR sektora. Celokupna kompanija glasa za predloge i onaj predlog koji dobije najveći broj glasova bude i podržan. Moj zadatak je da postavim osnove onoga o čemu ćemo razmišljati i čime ćemo se baviti u toku jedne godine u ovoj oblasti, a budžet se određuje na nivou kompanije. Cilj nam je da pomognemo onima kojima je pomoć zaista neophodna i od toga ne želimo da pravimo preteran publicitet.

Što se PR sektora tiče, on funkcioniše prema načelima prema kojima funkcioniše čitav Nordeus. Za sada PR sektor čini tim od troje ljudi. Kao i u drugim kompanijama imamo plan prema kojem funkcionišemo i svoje aktivnosti usklađujemo sa ostalim timovima u kompaniji. U zavisnosti od interesa kompanije i interesovanja njenih zaposlenih određujemo konkretne PR aktivnosti. Na primer, u zavisnosti od potreba i zahteva HR sektora za selekcijom nama potrebnih kadrova definišemo koje ćemo konferencije i sajmove potpomoći, odnosno kako ćemo komunicirati sa ciljnim grupama. Vodimo računa o tajmlajnu izlazaka novih proizvoda ili osvežavanju postojećih i prema tome osmišljavamo i usmeravamo PR aktivnoti. Mislim da je važno da napomenem da mi funkcionišemo i prema principu formiranja mikrotimova, tako da prilikom realizacije kampanje ili projekta neko iz PR tima lako može surađivati sa nekim iz HR-a sektora, softverskim inženjerom ili developerom. Fokus nam je na tome da ljudi koji su eksperti u oblastima kojima se bave budu ti koji će dati input kako nešto treba da se uradi.

3. Možete li nam ispričati kako ste se odlučili na to da radite u Nordeusu i kako ste ušli u svet video igara?

Računari su u Evropi popularniji u odnosu na konzole, što ne znači da je broj ljudi koji igraju video igre na računaru u odnosu na konzole znatno veći. Toj evropskoj većini pripadam i ja, jer sam još kao dete dobio računar. Dečačka radoznalost otkrivanja načina funkcionisanja računara i njegove svrsishodnosti, osim za igranje video igara, je usmerila moj dalji razvoj i interesovanja. Fasciniranost informacionim tehnologijama i industrijom video igara naveli su me na razmišljanje kako ja, kao pojedinac, mogu doprineti razvoju te oblasti kod nas, tako da moj dolazak u Nordeus nije ništa čudno. Mogao bih reći da pozicija na kojoj radim spaja sva moja interesovanja na jednom mestu.

nordeus-belgrade-office4. Koja je prva video igra koju ste odigrali i koja vam je omiljena?

Mislim da nemam odgovor na prvi deo pitanja, jer ne mogu da se setim koja je bila prva video igra koju sam odigrao. Znam da je bila jedna od onih koje su se igrale na famoznom Spectrumu. Što se omiljene igre tiče ima ih više. Veliki sam fan „first person shooter“ i MOBA igara tako da su moje omiljene igre Quake, Team Fortress 2, Dota 2

5. Kako izgleda jedan radni dan menadžera za odnose s javnošću u uspešnoj IT kompaniji?

Mogao bih navesti ogromnu listu obaveza i dužnosti koje obavlja jedan PR Manager u kompaniji poput Nordeusa. Svako jutro započinjem standardnom aktivnošću provere mejlova i svega što se dogodilo tokom prethodnog dana/večeri (s obzirom na to da sarađujemo sa kancelarijama koje su u drugim vremenskim zonama), a što bi moglo biti od interesa za kompaniju. Tu su i aktivnosti oko osmišljavanja i ažuriranja sadržaja na našem sajtu i kompanijskim profilima na društvenim mrežama (Fejsbuk, Tviter, Instagram). Komunikacija sa novinarima i medijskim kućama je neizostavan deo mojih svakodnevnih aktivnosti. Tu su i odluke koje se tiču CSR sfere. Osim toga, moj zadatak je da pripremim za javni nastup i izbrifujem naše zaposlene koji nastupaju na različitim konferencijama, predvanjima, seminarima… Proveravam tok realizacije naših projekata i proizvoda radi dolaženja do neophodnih informacija koje mi mogu pomoći da stvari što bolje iskomuniciram sa interesnim grupama. Takođe, planiranje, osmišljavanje i realizacija interne komunikacije, događaja i internih publikacija je sastavni deo mojih zaduženja.

event6. Organizacija događaja je sastavni deo posla menadžera za odnose s javnošću. Možete li nam ukratko predstaviti neko od dešavanja koje je organizovao Nordeus ili u okviru kojeg je učestvovao?

Kod nas se Event Management posmatra s aspekta događaja koje mi organizujemo i događaja na kojima učestvujemo.

Tokom decembra organizovali smo četvrti Nordeus Hackathon, naše najveće dešavanje. Veoma smo zadovoljni kako je sve prošlo. Organizacija ovakvog događaja zahteva popriličan napor i uigranost tima. Kod nas su u organizaciji ovakvog događaja uključeni skoro svi zaposleni.

Prisutni smo na brojnim sajmovima i konferencijama kao što su GDC, Mobile Games Conferences, Casual Connect

Naravno, prilikom organizacije nekog od naših događaja ili tokom učešća na nekom od događaja rukovodimo se najboljim primerima prakse u organizaciji događaja. Trudimo se da sve isplaniramo što je detaljnije moguće, jer od dobrog plana i adekvatno odabranog tima zavisi da li će dešavanje biti na onom nivou koji očekujemo.

7. Šta je teže raditi interni ili eksterni PR u kompaniji koja se veoma brzo razvija i raste?

Teško je te dve oblasti porediti. Svaka je kompleksna na svoj način. Činjenica je da obe podrazumevaju komunikaciju sa različitim grupama ljudi i adekvatno prenošenje određenih informacija i poruka, ali su izazovi u svakoj od ove dve oblasti specifični.

Što se eksternog PR-a tiče uvek je izazov preneti poruku na adekvatan način i izbeći krizne situacije, koliko god je to moguće. Gejming industriju karakterišu brojne specifičnosti. Jedna od njih je njen progresivan razvoj u poslednjih par godina koji je teško pratiti, ako aktivno niste u njoj. Nama se zbog toga dešava da novinari nekad pogrešno protumače poruku koju želimo da pošaljemo, što ne čudi, jer gejming industrija nije njihovo primarno polje rada. Neadekvatno preneta poruka od strane novinara može izazvati problem, jer ljudi koji su u ovoj industriji mogu pogrešno da odreaguju i eto nas na pragu krizne situacije.

Interni PR je samo na prvi pogled jednostavniji. Tačno je da podrazumeva manji broj ljudi kojima se obraćamo i da su to naši zaposleni, ali je podjednako izazovan zato što zaposlene treba animirati i motivisati. Zaposleni su najznačajniji resurs kompanije i ako zakažete u internoj komunikaciji u kompaniji koja se brzo razvija i raste onda to može postati veliki izazov.

nordeus-office-belgrade-28. Koji je najizazovniji zadatak sa kojim ste se susreli kao PR Manager i kako ste ga rešili? Šta pamtite kao najlepši događaj u svom dosadašnjem pozivu?

U ovom poslu svakodnevno se susrećem sa izazovima i svaki je poučan na svoj način. Možda bih kao najizazovniji zadatak izdvojio situacije kada javnosti treba objasniti i pojasniti da se iza tih „video igrica“, koje ona percipira kao „gubljenje vremena“, krije jedna ozbiljna industrija koja je već sada po prihodima koje ostvaruje nadmašila filmsku i muzičku industriju zajedno.

Naravno, posao menadžera za odnose s javnošću podrazumeva i mnogo lepih trenutaka. Ne bih izdvajao neki poseban događaj koji mi je drag, jer ih ima mnogo. Rekao bih da mi je drago i da mi je osmeh na licu svaki put kada vidim pozitivne promene u shvatanju značaja i razvoja video igara kod nas. Takođe bih pomenuo i situacije kada mi se iz celog sveta javljaju naši ljudi (koji rade u IT oblasti) sa upitima za saradnju, jer su Nordeus prepoznali kao kompaniju koja nudi odlične uslove za rad i saradnju, a pri tom se nalazi u Srbiji. To su mi pokazatelji da svoj posao radim kako treba, ne samo ja nego i moje kolege.

9. Imate li savet za mlade koji žele da uđu u gejming industriju kao marketing ili menadžeri za odnose s javnošću?

Možda će zvučati čudno, ali jedan od saveta za buduće generacije bi bio da pored poznavanja marketinga i PR-a moraju dobro poznavati način funkcionisanja industrije video igara i trebali bi da vole video igre, naročito ako žele da se bave PR-om. Ako nešto toliko volite da to postane sastavni deo vašeg života i vas samih, mnogo ćete lakše komunicirati sa ciljnim grupama, bez obzira na izazove koji se pojave.

IT industrija se veoma brzo menja, a promene u gejming industriji su još brže. Ono što je juče važilo ne znači da će važiti i danas. Da biste mogli da odgovorite nemilosrdnim zahtevima tržišta i da biste ostali deo globalne utakmice, morate poznavati istorijat razvoja ove industrije, jer će vam on dati dobru osnovu za predviđanje budućih trendova. Za one koji žele da rade u industriji video igara, naročito u PR ili marketing sektoru, nije uputno da ne budu upoznati sa najvažnijim događajima, konferencijama, da ne znaju koje kompanije su trenutno ključni igrači i konkurenti…

*Autor fotografija korišćenih u tekstu: Bojan Džodan

Ostavite odgovor

Možete koristiti ove HTML tagove i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>